Orientujete se v tom co jíte?

Spousta lidí se neorientuje v základních makroživinách. Neví, co jsou sacharidy a bílkoviny ani jaké tuky jsou pro tělo vhodné. Neznají ani mikroživiny, které jsou pro naše tělo stejně důležité. A tak se při keto nebo low carb dietě stále ptají: mohu tohle jíst? Týká se to i vás? Tak si přečtěte náš článek. A uvidíte, že pro vás nízkosacharidové stravování začne být hračka. 

jite

Lidské tělo potřebuje jak makroživiny, tak mikroživiny (o těch se dočtete v příštím článku). A samozřejmě dostatek tekutin, ideálně čisté vody. Když chcete přejít na keto nebo low carb stravování, logicky jednu makroživinu omezíte – a tou jsou cukry. O to víc musíte navýšit množství tuku nebo bílkovin. 

Co tělo pro své fungování potřebuje?

Makroživiny, které mají dva významy. Stavebním materiálem těla jsou bílkoviny nebo také jinak proteiny. Ty získáváte konzumací masa, ryb a mořských plodů, vajíček, ořechů a mléčných výrobků. Zbylé dvě makroživiny potřebujete jako palivo pro naše fungování. Jsou to sacharidy (cukry) a tuky. 

Sacharidy tělo získává třeba z obilovin, rýže, brambor, ovoce a samozřejmě z cukru. Tuky, kromě těch klasických, které znáte (jako máslo, oleje atd.) přijímáte také v ořeších, rybách, vejcích atd. 

Makroživiny

Bílkoviny (proteiny)

Tuky 

Sacharidy (cukry)

Maso

Ryby

Mořské plody

Vejce 

Mléčné výrobky

Ořechy

Máslo

Sádlo

Všechny druhy olejů (olivový, sezamový, řepkový, kokosový, slunečnicový atd.)

Ryby

Ořechy

Vejce

Sýry s vysokým podílem tuku v sušině

Šlehačka atd.

Jakákoli forma cukru (bílý, hnědý, med, javorový sirup atd.)

Obiloviny

Luštěniny

Kukuřice

Rýže

Brambory

Ovoce

 

Pokud jste keto, low carb nebo sugar free, měli byste se tedy vyhýbat jídlům ze třetího sloupce naší tabulky. Všechny suroviny a jídla z nich vyráběná jsou pro low carb stravu nevhodná. Výjimkou je ovoce, které má obecně vysoký podíl sacharidů. Při ketonové dietě jsou částečně povolené bobuloviny. Při low carb stravování vám doporučujeme přistupovat k ovoci, jako k formě dezertu. Nepřehánět to s ním, ale ani na něj úplně nezanevřít. Kromě toho, že je chutné, je plné vitaminů a vlákniny. 

Spousta jídel, které „se tváří“ zdravě nebo dokonce zdravé jsou, se pro low carb stravování nehodí. A právě zde vzniká nejvíce dotazů typu „můžu to?“. 

Co je sice zdravé, ale při low carb dietě se nesmí.

Přinášíme vám seznam nejčastějších jídel, u kterých lidé váhají, zda jsou pro nízkosacharidové stravování vhodné. Naštěstí dnes existuje spousta alternativ, kterými suroviny nebo přímo jídla můžete nahradit.

Ovesné vločky, musli, cereálie – ačkoli jsou všechna tato jídla zdravá, z podstaty věci se jedná o obiloviny, které jsou plné sacharidů. Pokud je navíc kupujete v obchodě, budou pravděpodobně plné i přidaného cukru. Jako alternativu můžete ale použít DailyMix granolu. Chutná skvěle.

Rýže – rýže je bezesporu zdravým jídlem, ale i ona má v sobě vysoké množství sacharidů a proto je pro low carb stravování nevhodná. Pokud se rýže nechcete vzdát, sáhněte po konjakové rýži Slim Pasta. Upravuje se úplně stejně jako běžná rýže, její chuť je vynikající, nemá sacharidy ani tuky a má téměř nulovou energetickou hodnotu.

Brambory – brambory jsou nejčastější přílohou Čechů. Při nízkosacharidovém stravování se jich ale budete muset vzdát. Skvělou alternativou je kedlubna, která se připravuje vařená, jako klasické brambory. Nezapomeňte k ní do hrnce přisypat trochu kurkumy, která vám je krásně obarví dožluta. 

Luštěniny – jsou sice plné kvalitního proteinu, ale zároveň obsahují velké procento sacharidů a proto se pro stravu s jejich omezeným množstvím nehodí. 

Cukr – už z podstaty věci je jasné, že cukr při nízkosacharidové dietě není povolen. Pozor ale na jeho jinou formu. Stejně tak se pro low carb nehodí med, různé druhy sirupů (javorový, březový atd.). Nahradíte ho lehce – třeba čekankovým sirupem, který je vhodný i pro keto dietu.