Ořechy - zásobárna zdraví

Už dítě ve školce ví, co patří mezi ovoce a mezi zeleninu. Ale málokdo z dospělých si uvědomí, že do ovoce řadíme i ořechy. Opravdu. Ořechy jsou ve skutečnosti semena, která obsahují zárodek nové rostliny a která se mohou jíst. U ostatních druhů rostlin se semena nekonzumují. 

Ořech je nepukavý plod. Obsahuje významné živiny, které mají zajistit energii a růst mladého stromku v jeho počátcích. Jde o významnou zásobu energie a minerálů, ze které čerpá nejen zárodek stromu. I pro člověka představují ořechy hodnotný zdroj nejrůznějších látek. Používají se proto jako skvělý doplněk při vaření a přípravě jídel. Jaké druhy ořechů jsou u nás nejpoužívanější a proč? 

Je z čeho vybírat

V České republice je dostupné poměrně široké spektrum ořechů. Nejznámější ořechy, které rostou zároveň i u nás, jsou vlašské a lískové. Další druhy ořechů patří už tak trochu mezi cizokrajné. Které jsou tedy ty nejznámější

  • vlašské ořechy,
  • lískové ořechy,
  • kokosové ořechy,
  • mandle, 
  • jedlé kaštany,
  • pekanové ořechy,
  • para ořechy,
  • pistácie,
  • kešu oříšky.

Trochu stranou stojí arašídy známé také jako burské oříšky, plody podzemnice olejné. Při dozrávání se samy otevírají. Proto se řadí mezi luštěniny. Z pohledu obsažených živin patří také mezi ořechy. 

+/- ořechů

Co obsahují ořechy a proč je o nich tolik slyšet a jejich konzumace se tolik doporučuje? V zásadě jde o 3 základní skupiny:

  • nenasycené mastné kyseliny (převážně omega-3-mastné kyseliny, které mohou působit příznivě při ateroskleróze a jako prevence kardiovaskulárních chorob), 
  • vitamíny (pro nás je důležitý především vitamin B1, B6 a E),
  • minerální látky (ze všech je nejdůležitější hořčík, draslík, vápník a fosfor).

Vysoký obsah rostlinných olejů s sebou nese riziko zkažení semen. Vzdušný kyslík způsobuje u těchto olejů jejich žluknutí. Poznáte to podle zvláštní vůně a určité zatuchlosti. Proti žluknutí částečně funguje nižší teplota při skladování případně je možné ořechy zavařit. Důležité je i jejich správné sušení. To platí i pro nevyloupané ořechy. Při ponechání ve vlhkosti mohou ořechy uvnitř začít plesnivět. Ideální místo pro skladování po vyloupnutí je lednička, protože se plísně při nižších teplotách podle testů nevytváří.  

Rada! Namočte ořechy. Vyplaví se z nich případné toxické látky a budou pro vaše tělo lépe stravitelné a zjednodušíte vstřebávání živin. 

I přesto, že ořechy obsahují okolo 70 % tuku, nejsou při hubnutí problematické. Podle klinických studií je tomu právě naopak. Osoby, které při redukčních dietách jí ořechy, ztrácí více tělesného tuku, než lidé nekonzumující ořechy. Pokud jste dříve slýchávali, že z ořechů přiberete, nebo že ořechy nejsou vhodné na dietu, pusťte tuto informaci z hlavy. 

Vlašské ořechy

Vlašské ořechy jsou nám dobře známé ořechy ze stromů, které rostou podél cest, nebo je máme v zahradách, ořešáku královského

Vlašské ořechy obsahují velký podíl nenasycených mastných kyselin, důležité omega-3-mastné kyseliny a kyselina alfa-linolenová (ALA), která je mimo jiné důležitá pro normální růst a vývoj dětí. Lisováním se z nich vyrábí kvalitní olej, který má uplatnění v kuchyni i kosmetice. Děti ale vlašské ořechy jako takové příliš rády nemají pro jejich výraznou hořkou chuť. Kromě nenasycených mastných kyselin v nich najdeme také důležité bílkoviny. 

Vlašské ořechy přispívají k lepší pružnosti krevních cév. Příznivého účinku se dosáhne při přívodu 30 g vlašských ořechů denně. 

Studie s vysokoškolskými studenty potvrdily, že vlašské ořechy mohou mít vliv na lepší fungování mozku. Dále se ukázalo, že snižují hodnotu celkového cholesterolu v těle, a to právě o špatný cholesterol LDL. Naopak se s jejich pravidelnou konzumací zvyšuje HDL cholesterol. Vlašské ořechy se ukázaly jako možný pomocník v boji se záněty a chronickými onemocněními. 

Mandle

Mandle dokáží podobně jako vlašské ořechy pomáhat se snižováním hladiny špatného cholesterolu. Obsahují prospěšné minerály jako fosfor, hořčík a vápník. Prokázaly se také pozitivní účinky na střevní mikroflóru. Oproti vlašským ořechům obsahují o něco méně tuků, ale více sacharidů. Rozdíl však není velký.  

Mandle jsou pro tělo prospěšné pro obsah vitamínu E. Tento vitamín má antioxidační účinky, zabraňuje usazování volných radikálů a tvorbě toxických oxidačních produktů. Doporučují se také při Parkinsonově chorobě jako doplněk léčby, protože nervová spojení jsou porušena právě činností volných radikálů. Stejně tak se doporučují při léčbě aterosklerózy a Alzheimerovy choroby. 

Kešu ořechy

Pokud máte mít šanci uspět u dětí s ořechy, zkuste to s kešu, které má příjemně nasládlou chuť. Jde o nažky ledvinovníku západního. Kešu ořechy mají vyšší obsah železa, zinku i hořčíku, jsou dobré na paměť a revmatické bolesti. Právě hořčík je důležitý pro správné fungování svalů a nervového systému, a při boji s nervozitou. 

Tip! Zkuste kešu ořechy jako terapii při PMS. Křeče i výkyvy nálad by u vás měly být při jejich konzumaci mírnější.

Makadamové ořechy

Makadamové ořechy jsou původem z Austrálie. Jsou charakteristické svou jemnou máslovou chutí. I makadamové ořechy jsou vhodné pro vysoký obsah bílkovin, zdravých tuků a minerálů, např. selen, zinek, hořčík. Při jeho konzumaci ale mějte na paměti, že jde o nejtučnější ořech. Tuk představuje až 80 % celkové hmotnosti. Právě podle tuku se pozná, že je ořech čerstvý. Nekupujte takové ořechy, které jsou vysušené. Tyto byly sklizeny před delší dobou. 

Pekanové ořechy

Pekanové ořechy na první pohled připomínají naše vlašské ořechy. Pekanové ořechy ale mají nasládlejší chuť a jsou měkčí. U nás jsou celkově poměrně málo známé. Pokud máte pocit, že váš ořešák zabírá velkou část zahrady, pak by vás ořešák pekanový vysloveně štval. Přitom se dožívá až 300 let. Pro svou sladkou chuť je dobrou alternativou sladkých pokrmů. Přitom mají nízký glykemický index, obsahují vlákninu a vysoký podíl bílkovin.  

Arašídy

Když pomineme fakt, že nejde o ořechy, ale o luštěniny, mají podobně pozitivní účinky jako ořechy. I arašídy jsou bohaté na vitamín B, hořčík, zinek, vápník a např. antioxidant Q10. Podobně tedy mají vliv na kvalitu kůže, pomáhají v boji proti jejímu stárnutí i u hojení jizev. Myslete na arašídy v době těhotenství. Vitamín B9 se podílí na krvetvorbě a pomáhá s tvorbou červených krvinek. Jeho nedostatek bývá spojován s nechutenstvím, vypadáváním vlasů, únavou, zvracením. 

Para ořechy

Para ořechy pocházejí ze stromů juvie ztepilé, které rostou v deštných pralesích. Oproti výhodám, které mají ostatní ořechy, v nich najdete ještě vyšší množství selenu. Selen je antioxidant a pomáhá bojovat s volnými radikály, pomáhá předcházet kardiovaskulárním problémům, infarktu myokardu i plicním chorobám. 

Dopřávejte si ořechy a nezapomínejte na ně ani při dietách. Jejich konzumace přináší prakticky samé výhody. Dávejte si pozor na to, abyste kupovali ořechy z ověřených a dobrých zdrojů. Zkažené ořechy vám připraví krušné chvíle.